Start
Start
Start
Start
Start


Informatie

Alida de Jong (1943) startte met beeldhouwen in september 2005 toen ze les ging nemen bij Marjo Wiltingh (Zepplinn) in Doornenburg. Zij is lid van NABK en Kunstgilde Utrechtse Heuvelrug.


Exposities

  

















Het werk


Er is geen scheiding tussen vorm en inhoud. De vorm neemt de inhoud mee. Er is een vermoeden wat het wordt, vanuit een herinnering, een droom, een verlangen. Dat vermoeden heeft nog geen of weinig vorm, hoogstens een concept, een thema.

En dan begin het. De worsteling met de materie. Al hakkend, slijpend, vijlend wordt het duidelijk. Het is niet mijn ervaring dat ik bloot leg wat al in de steen verborgen zit (zoals Michelangelo gezegd schijnt te hebben). Eerder is het een soort gesprek met de steen, zoekend, woedend, stil, vrolijk, blunderend. Samen komen we tot iets dat ik nooit bedacht zou kunnen hebben.


Bij elke steen  komt er weer het magische moment: het gevoel van eenheid. Dat is er opeens:  ik denk niet langer te werken aan een voorkant, een achterkant, een onder- of bovenkant, maar ik werk aan een gehéél, een nieuwe vorm, een nieuw verhaal.

Het lijkt vaag, maar er is er wel een behoorlijke duidelijkheid over de thema’s tot nu toe. Een tijd lang (tussen 2006 en 2008)  maakte ik alleen vogels, geen realistische vogels, maar de beweging, de energie van de vogel. En daarna (2009 – 2010) werden het vooral vrouwen, hun blote, ongegeneerde en volledige aanwezigheid, hun vrijheid.


Het huidige thema is  relationeel. Gebruikmakend van vooral hoofden en handen kom ik steeds tot een beeld dat een relatie uitdrukt, de spanning of opwinding van nabijheid, of juist de afstand, of het onvermogen, de liefde, steeds nieuwe verhalen over mens zijn en de ontmoeting tussen mensen.


Het meest recente werk verdiept dit relationele door te onderzoeken wat vluchtelingen meemaken en wat dit met onszelf te maken heeft.